Cupatges ha realitzat una enquesta a 68 cellers elaboradors, tant de vins tranquils com de caves d'arreu de la geografia catalana. L'enquesta vol mostrar d'una manera transversal (s'han enquestat cellers de totes les mides), la situació econòmica i estratègica dels cellers catalans. L'han respost tots els cellers que han volgut independentment de les seves dimensions, de la seva situació geogràfica o de les seves facturacions.
Els cellers han respost sobre les seves facturacions respecte el 2013, sobre les exportacions, sobre els canals de distribució que més valoren, sobre les fires i fins i tot sobre la situació política a Catalunya.
Repassem i analitzem detalladament cadascuna de les respostes.
FACTURACIONS
FACTURACIONS
La primera gràfica mostra les facturacions dels cellers que han contestat. Com es pot veure la mostra és prou transversal, tot i que prop del 80% dels enquestats no arriben a una facturació anual d'un milió d'euros. Gairebé un 25% dels cellers superen el milió d'euros de facturació.
La segona gràfica pregunta directament sobre la facturació d'enguany (tot i que l'any no ha finalitzat) respecte el 2013.
El 93,1 dels cellers es mantenen o augmenten les seves vendes respecte el 2013. Una dada optimista i que de ben segur no era tan contundent els anys passats, anys de crisi econòmica més profunda.
EXPORTACIONS
Pel que fa a les exportacions, gairebé el 70% dels cellers les augmenten, i un 20% les mantenen. Només un 12% baixen les vendes internacionals. Ho veiem al següent gràfic.
Pel que fa a les vendes locals, a Catalunya, també augmenten majoritàriament.
I pel que respecta a les vendes a l'Estat Espanyol, majoritàriament es mantenen. Un 21% ha baixat en vendes, i un 16,3% augmenta.
PRINCIPALS MERCATS D'EXPORTACIONS
Quan preguntem els principals mercats de les seves exportacions, els cellers ens responen majoritàriament que exporten a Europa Occidental. Mercats com Alemanya, Regne Unit, Bèlgica... segueixen tenint molta importància.
Aquesta gràfica anterior, que sembla molt òbvia, contrasta amb la propera gràfica, quan preguntem on s'han fet els últims clients internacionals. Ja no guanya tan contundentment Europa Occidental sinó que s'imposa la suma d'Àsia i Amèrica del Nord. En la gràfica anterior, Europa supera el 80% com a principal destinació de les exportacions, i Amèrica del Nord i Àsia sumades no arriben al 70%. En la gràfica posterior, Àsia i Amèrica del Nord sumades superen amb escreix Europa. I emergeix amb força Amèrica del Sud.
Les conclusions doncs son clares, encara que la vella Europa (Europa Occidental) sigui encara la destinació més freqüent dels nostres vins, la tendència a fer nous clients en d'altres continents (Àsia, i les Amèriques) augmenta de manera important.
PRESTIGI I RELACIÓ QUALITAT PREU DELS VINS CATALANS
Ens ha semblat interessant preguntar sobre el prestigi internacional dels nostres vins entenent que els cellers es mouen per fires i esdeveniments internacionals i poden recollir molt bé la opinió que tenen sobre els nostres vins els clients d'arreu del món.
Pel que fa al prestigi, segons els nostres elaboradors només els vins de la DOQ Priorat superen el 8 sobre 10, seguits d'aprop pels vins del Montsant.
I preguntats per la relació qualitat preu genèriques de les denominacions d'origen, la gràfica mostra molta més igualtat entre les DOs però cap d'elles supera el 8 sobre 10.
DISTRIBUCIÓ I CANALS DE VENDA
Quan hem preguntat sobre la importància dels canals de venda, els més valorats són l'hostaleria i la botiga especialitzada (amb percentatges molt iguals), seguits de la venda directa al celler i del client particular.
Suspenen amb menys d'un 5 sobre 10 les vendes a Internet, els Regals d'Empresa i les Grans Superficies. Aquestes 3 últimes de moment són poc valorades.
FACTORS RELLEVANTS A L'HORA DE VENDRE UN PRODUCTE
Preguntats sobre els factors més rellevants i que determinen les vendes dels vins, els cellers coincideixen a marcar la imatge com el factor més important seguit del preu.
SITUACIÓ POLÍTICA A CATALUNYA
Ja que teníem la oportunitat de saber l'opinió dels empresaris del sector, hem cregut oportú, encara que no siguin preguntes relacionades directament amb vins, veure què opinen sobre el procés que viu Catalunya. A la primera gràfica es podien contestar vàries opcions, per això totes les opcions sumen més de 100%. Deixem les 2 gràfiques perquè vosaltres mateixos en tragueu conclusions.
Per últim hem fet unes quantes preguntes més relatives a fires i esdeveniments, tant nacionals com internacionals. Les dades obtingudes creiem que mereixen una anàlisi detallat i profund i tenen la importància suficient com per donar-les en un Informe Cupatges a part. En pocs dies les publicarem.
CONCLUSIONS
Com a conclusions podríem dir que les facturacions dels nostres cellers augmenten majoritàriament i per tant, els cellers catalans gaudeixen d'una bona salut. Els mercats exteriors segueixen tenint un bon comportament i en els pitjors casos, com a mínim es mantenen. La prospecció comercial internacional posa el punt de mira als continents americans i asiàtic sense perdre de vista Europa Occidental. Les vendes a Catalunya també milloren respecte el 2013 i a la resta de l'Estat Espanyol es mantenen majoritàriament i baixen en un 21% dels cellers.
Prestigiar una mica més els nostres productes a l'estranger sembla una de les assignatures pendents, de totes maneres, per fer-nos una idea millor sobre què pensen els consumidors internacionals dels nostres vins, hauríem d'actualitzar aquest informe que vam fer al 2013 on preguntàvem a periodistes internacionals sobre els nostres vins i les nostres DO. Prometem fer-ho aviat.