L'Hotel Barceló Sants va ser l'escenari del
Saló de Caves Premium ahir durant tot el dia. Una taula rodona conduïda pel periodista
Marcel Gorgori, i organitzada pel consell regulador i les patronals Institut del Cava i Pimecava, va ser l'acte previ al
showroom.
La taula la van presidir els 3 presidents, Jaume Gramona de l'Institut del Cava, Pere Bonet del Consell Regulador del Cava i Pere Guilera de Pimecava.
Jaume Gramona va destacar el bon moment del cava i la bona tendència de vendes ara que s'acosta el nadal. "
Un 2% dels caves són Gran Reserva i un 12% son Reserva, cosa que traduïda en ampolles sumen molts milions d'ampolles i que la tendència és d'anar augmentant".
Pere Bonet va posar tot l'èmfasi en anomenar caves Premium a aquests caves que estan "
pensats per ser Premium", "
on és necessari el control exhaustiu de la vinya des de l'inici del procés fins al final". I va afegir que "
a cada nivell de preu el cava és el millor escumós. Des de caves de 3€ fins a caves de 40€".
Pere Guilera va destacar "
la bona entesa de les patronals amb el consell regulador, consens que fa que tothom es vegi beneficiat, des dels viticultors, a les empreses elaboradores, els prescriptors i els consumidors"."
S'està fent una bona feina i ja som més de 100 empreses les que exportem caves arreu del món", va afegir.
Tot seguit a la taula rodona s'hi van afegir l'
Àlex Illa de Contraetiqueta, el
Francisco Gonzalez, responsable tècnic del consell regulador, acompanyats de
César Roman, Oriol Balaguer i
Albert Ortiz (sommelier i cuiners de renom) per parlar de les "
harmoníes del cava i dels tòpics que cal superar al voltant d'aquest vi".
D'entre els tòpics més usuals, trobem que "els caves són per a les postres", "el cava com més artesà millor", "els caves bons són els Brut Nature" o que "el cava és el germà petit del
champagne". L'Àlex Illa va aportar la visió del botiguer desmentint alguns d'aquests tòpics i explicant que "
cada vegada el consumidor està més ben informat tot i que queda molta feina per fer". Entre tots els ponents de la taula es va coincidir que l'estacionalitat del consum del cava, lligat sempre a celebracions i festes nadalenques, és el que costa més de superar per ser un fet cultural massa arrelat a la nostra cultura.
Showroom de Reserves i Grans Reserves, els Caves Premium
Jordi Bort, director general de l'INCAVI va inaugurar el
showroom on una seixantena de cellers van exposar durant tot el dia els seus caves reserva (de mínim 15 mesos de criança) i Gran Reserva (de minim 30 mesos). Més de 240 caves exposats, des dels Reserves més frescos i afruitats fins als Gran Reserva més complexos i torrats. Els assistents van poder degustar els caves en "harmonia" amb una àmplia representació gastronòmica que passava pels sabors més asiàtics (
sushis, makis o chips amb wasabi), passant per la cuina mediterrània més tradicional o la rebosteria més dolcenca.
Totes les degustacions gastronòmiques van fer palès que el Cava és un dels vins més versàtils que hi ha al mercat. Qualsevol plat troba la seva harmonia amb el cava.