Alicia Estrada | Actualitzat el 02/06/2011

Els nens i el vi. Un maridatge difícil?

El consum de vi baixa a Espanya, els vins de Catalunya són poc coneguts entre els propis catalans... Dades a la baixa. I amb elles, la preocupació constant de cercar nous consumidors i nous nínxols de mercat. Això ens duu sovint a parlar de nous segments: universitaris, dones, consumidors “singles” que precisen formats més petits, etc... I si parlem de nous consumidors, crec que hauriem de parar atenció en els nens, perquè ells seran els consumidors del futur (Això m'ha quedat gairebé com una paràbola!). Sé que dir això resulta impopular, i algú pretendrà dur-me a la foguera, però crec que puc defensar la meva postura i fins i tot confio en tenir algun lector còmplice dels meus arguments.

Crec que les institucions haurien d'acostar els nens a la cultura del vi des d'un punt de vista del patrimoni i la història (...) És clar que això implica acostar-se al vi sense perjudicis i perdre pel camí el nyeu-nyeu hipòcrita que avui domina la societat quan s'aborda aquest tema

El vi, la cura de la vinya, la vinificació, la fil·loxera, la recollida del raïm, trepitjar els grans, les festes de la verema, cuinar amb vi.... són part de la nostra cultura. Vivim en un país on faltava l'aigua i el vi s'integrava en la nostra vida. El vi, el cava... no només són begudes. És el nostre patrimoni cultural, és el nostre passat, i forma parteix de la nostra idiosincràsia i la nostra forma d'aprehendre el món. Hem d'ensenyar als nostres nens la cultura del vi, com els ensenyem la nostra llengua, el nostre passat tèxtil o el conflicte rabassaire. Crec que les institucions haurien d'acostar els nens a la cultura del vi des d'un punt de vista del patrimoni i la història, tal i com en les activitats escolars s'inclouen visites de tipus històric o industrial (Molins paperers, d'oli, colònies industrials, velles centrals elèctriques...), caldria incloure i potenciar visites a cellers, sortides a vinyes, participació en festes de la verema, en la recollida del raïm, activitats en museus del vi, etc... És clar que això implica acostar-se al vi sense perjudicis i perdre pel camí el nyeu-nyeu hipòcrita que avui domina la societat quan s'aborda aquest tema.

Em sembla que aquest tipus de visites són adients per a educar als nens, primer en la valoració del treball i el respecte a la terra, i en segon lloc afavoreixen un acostament natural al vi, doncs ens permeten activitats basades en els sentits (olorar, veure, provar...) sense vi, naturalment, i per tant preparar als veritables consumidors del futur, consumidors responsables i amb una cultura sensorial rica. Un consum que anirà molt més enllà del sucre i les begudes edulcorades en les quals d'adults dilueixen, amb poc control, destil·lats d'alta graduació.

Aquest viatge a la cultura del vi que ha de començar en l'escola i la infància, ens ajudarà a apartar els nens de l'alcohol com a simple excitant, i a acostar-los al vi com a ple gaudi dels sentits.

COMENTARIS

Estic d'acord i mes.
Josep M. Albet i Noya, 05/06/2011 a les 09:51

Efectivament, encara que dit així soni fort, "els nens son els consumidors del futur "mes o menys llunyá de 10 o 20 anys i els sdolescents en son el futurs consumidors de molt mes curt plaç, just d'aqui a molt pocs anys, potser 5 o 10 anys i la gent del vi tenim de fer alguns esforços per apropar-nos a ells, als primers (els nens) amb el coneixement de la cultura i tradició que envolta el nostre mon del vi i als segons facilitant-los el coneixement del vi amb formats de vi mes escaients com poden ser ampolles de 37,5 cl. o de 18,7 cl. o fins i tot amb llaunes, amb ampolles amb tap de rosca o de vidre, que malgrat als grans ens pot semblar que treuen una mica de liturgia, per ells els pot semblar que els treu parafernalia i per tant els hi fa mes proper.
Tambe cal pensar els dissenys d'etiquetes mes encaminats a aquest sectors joves.
Un cop haguem fet aquests i altres petits esforços per guanyar-nos el futur , llavors si el futur no ens somrriu, podrem plorar i llepar-nos les feride, pero abans no, sençillament "no i tenim dret".
home ja esta be!
indignat, 05/06/2011 a les 19:44

Senyora deixi estar als nens que cuan es facin grans ja beuran vi, no cal que vingui voste, tan experta com es, a marejar a la canalla. Miri de buscar-se feina d'un altre manera, els nens son intocables. MIra quina idea tan bona!!!prepara als nens pel consum, collonut! la propera monti "un master" del botellon.
no has entès res?
Joan Font, 06/06/2011 a les 09:08

senyor indignat (paraula que començo a odiar a fons), veig que no ha entès res... Els articles s'escriuen perquè els llegeixi la gent que sap llegir... no se si m'explico.
Precisament aquest article parla de cultura vinícola, i això és moderació i no "botellón".

per favor, a mi si que m'indignen comentaris com els seus!
Estic d'acord i mes 2
Pere Mestre i Ubach, 07/06/2011 a les 18:54

Plenament d'acord amb aquesta reflexió. El vi forma part de la nostra cultura tant social com gastronòmica i hem d'aporfitar l'aposta per la qualitat que ha fet el sector. Jo proposo des de fa temps que el sector desenvolupi una bona fórmula de distribució de vi de qualitat a copes a un preu reduït per la restauració. Existeix un tap que fa el vuit i que jo utilitzo a casa que no es pràctic, però dóna bons resultats en un consum "single". D'altra banda, i especialment en aquells pobles integrats en una D.O. els nens haurien de visitar una part de la realitat econòmica de la seva terra, a banda de donar suport a la reflexió del creador dels Grans Caus ecològics de Penedès.
Educació i Cultura
Manuel Colmenero Larriba, 08/06/2011 a les 15:21

Benvolguda Alicia
Primer de tot felicitar-te per la teva capacitat. No deixes de sorprendre’m mai.. sincerament no se d'on treus el temps per arribar a tota arreu.
Ara fins i tot aquí ¡¡ Enhorabona.
Em congratulo per veure veus noves en aquest sector
Com ja saps estic plenament d'acord amb la teva postura. Sempre m'agrada recordar la visita que varem fer amb les meves filles a un celler familiar de Laguardia on el propietari els va donar a tastar una mica de vi.
Elles em van mirar a mi, eren menors. Ell els va dir. No mireu al vostre pare, mireu-me a mi. Esteu a casa meva i sóc el vostre amfitrió. Estic convençut que el vostre pare estarà d'acord amb mi que s'estimarà mes que aprengueu a veure que no deixar que us emborratxeu inconscientment fent un "botellon"
Em va semblar un argument mes que irrebatible.
No es tracta de consumir. Es tracta de ensenyar a consumir. de manera responsable.
Desprès cadascú ja beurà sota la seva responsabilitat, però estic plenament d'acord que hem pasat de les visites que fèiem a l'etapa escolar a Codorniu on ens regalaven el 3 Benjamin de rigor a no deixar ni donar-els hi un fulletó en la visita a les bodegues.
L'hem tornat tant asèptic que ara sembla inabastable... els joves es pensen que no poden posar-hi graseosa o llimonada o fins i tot fer un cocktail de vi anomenat sangria, s'estimen molt mes fer “mojitos” i si pot ser en qualsevol descampat millor que millor fins que surti el sol o fins que caiguin rodons pels efectes de l’alcohol.
Cal educar per poder apreciar una cultura i com l'Alicia, crec que hem perdut aquesta faceta educadora.
Considero que es una pena i que entre tots caldria cercar formes per acostar al vi a la quotidianitat de les coses.
Una abraçada a tots
Manel

http://tallerproyectosocio.weebly.com/

Punt nostalgic
Manel Capdevila, 13/08/2011 a les 22:49

Bon article Alicia, i els comentaris son molt bons, inclus el de l'indignat, (sempre va be que algu pixi fora de test per donar "vidilla" al debat).

Vull compartir amb vosaltres un record: un conte per a nens editat per Freixenet


http://labibliografia.blogspot.com/2010/02/freixenet-conte-per-nens.html


conte freixenet
ruth, 31/10/2011 a les 11:25

hola manel, no puc accedir al conte, tens cap altre link? o m'ho pots enviar per correu?

pel que fa a la cultura del vi, a falset marçà també es promou entre els escolars, és bàsic q coneguin el seu entorn , ho fan a l'escola i des de la cooperativa hi contribuïm


http://issuu.com/etim-online/docs/l_escola_al_celler

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Alicia Estrada
Alicia Estrada és consultora i formadora de Màrqueting d'enoturisme; Especialista en comercialització turística; Directora de Màrqueting i innovació de GEBTA; Assessora d'enoturism de diferents cellers a Catalunya i França; Professora universitària en el Màster de l'Organització Mundial de Turisme i professora convidada en diferents universitats.
Cupatges és una publicació de: STILGRAPHIC S.L. - C/ Independència 384-386 ent. despatx 1 08041 Barcelona