L’Institut Català de la Vinya i el Vi ha presentat una eina per visualitzar les darreres dades de comercialització dels vins catalans amb DO. Les dades es recopilen trimestralment des dels consells reguladors (i els seus cellers inscrits) i es poden consultar des de la
nova eina que permet fer cerca filtrada per obtenir dades sobre volums, valors, països on s'exporta, tipus de vins o denominacions d'origen.
“És una eina que pot ser molt útil per les DO i pels cellers, per poder conèixer aquells mercats més interessants i en creixement, així com per establir estratègies”, ha explicat el director general de l’INCAVI, Salvador Puig. A més, ha ressaltat,
“és un pas més cap a la transparència i l’obertura de dades”.
Aquestes dades s’aniran actualitzant trimestralment quan les Denominacions d’Origen envien la informació a l’INCAVI. Actualment, faltaria incloure dades de la DO Alella i la DO Cava, tot i que, tal i com ha explicat Xavier Agell, cap de secretaria de l’INCAVI,
“la voluntat és incloure també aquestes DO’s per a poder tenir una informació més completa de la realitat del sector vinícola català”.
Xavier Agell destaca la bona tendència dels vins catalans al mercat català i l’increment de valor, amb un preu sortida de celler per ampolla de 2,83 € al 2015 i de 3,274 € al 2019.
“Aquest increment del valor també respon a la voluntat dels cellers i les DO’s en donar un major valor afegit als vins catalans”.
També val la pena destacar que, la baixada en la comercialització de vins (un 5% menys que l’any anterior) es deu a què les veremes de 2017 i de 2018 van ser menys productives, a causa de la sequera i del míldiu, respectivament.
Les principals xifres de 2019
L’any 2019 es van comercialitzar un total de 100,8 milions d’ampolles de vi, amb una facturació de 314,8 milions d’euros i un preu mig per ampolla de 3,123 euros. En total, es va vendre un 5% menys que al 2018, però el preu per ampolla ha pujat un 1%. Gairebé el 47% del vi elaborat a Catalunya amb DO es comercialitza al mercat català, una xifra que es consolida any rere any. Un 17% es comercialitza a l’estat espanyol, un 23% a Europa i un 13% a tercers països.
Si analitzem mercat per mercat, el vi català amb DO a Catalunya es consolida, sent el mercat principal, amb un 47 milions d’ampolles venudes, gairebé un 47% del total comercialitzat, per un valor de 153,8 milions d’euros i un preu mitjà per ampolla de 3,274, tres xifres que incrementen respecte el 2018.
El mercat estatal baixa gairebé un 16%, amb la comercialització de 17,7 milions d’ampolles. La facturació global també disminueix amb 52,2 milions d’euros, gairebé un 17% menys i el preu mitjà d’ampolla és de 2,9 euros.
Pel que fa el mercat europeu, s’hi van destinar 23 milions d’ampolles de vins, un 3% menys que al 2018, per un valor de 59 milions d’euros i un preu mig per ampolla de 2,57 euros. Els principals mercats són el Regne Unit, Alemanya i Suècia.
Si analitzem els tercers països, es van comercialitzar un total de 13 milions d’ampolles per un valor de 49,4 milions d’euros, un 11% menys que al 2018. El preu mig per ampolla va ser de 3,79 euros. Els principals mercats són Estats Units i Canadà.