El vi català compta amb un nou pla per fomentar-lo. L'
Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), organisme que depèn de la Generalitat, ha presentat aquest dimecres el
Pla Estratègic de l'Incavi-Horitzó 2025, també conegut com a
Next Incavi, amb el qual aspira a transformar de manera integral aquesta institució nascuda el 1980. Per a la directora de l'Incavi,
Alba Balcells, el pla ha de ser "el full de ruta per situar l'institut com a palanca transformadora i d'excel·lència del vi català", i defineix 23 projectes clau per reforçar-ne l'estructura, prestar més suport al sector vitivinícola i incrementar-ne la promoció.
El pla s'estrena enguany amb una dotació de
500.000 euros, que han de servir per modernitzar el laboratori de l'organisme, i el 2023 s'hi preveuen destinar 1,1 milions d'euros addicionals. Balcells, que l'ha liderat la presentació del Next Incavi als periodistes des de la seu de l'organisme a Vilafranca del Penedès, ha defensat que cal reforçar les línies d'activitat existents i crear-ne de noves per respondre a les necessitats d'avui dia. "Cal obrir un temps nou", ha defensat, tenint present l'increment de la competència, les exigències dels consumidors, les crisis -la pandèmia de la covid, la plaga de míldiu i la guerra d'Ucraïna- i el desplegament de la nova llei de la vitivinicultura aprovada el 2020.
Vins tastats al laboratori de l'INCAVI
Com es pensa fomentar el consum
El Next Incavi s'ha treballat amb el sector vitivinícola -a Catalunya està format per
750 cellers que facturen uns
1.200 milions d'euros anuals- i es dirigeix cap a tota la societat, però en especial a les petites i mitjanes empreses que treballen en benefici de l'àmbit rural. Un dels principals reptes és incrementar la quota del vi català dins del total de vi que es consumeix a Catalunya (ara està tot just
per sobre del 40%). "Això és una anomalia; no ens podem quedar aquí", ha declarat Balcells, si bé no s'ha marcat un horitzó com a objectiu.
Per revertir aquesta "anomalia", considera que cal "segmentar i deslocalitzar" les accions promocionals, cosa que ha exemplificat amb la tradicional
Mostra de Vins i Caves de Catalunya que s'acostuma a fer cada setembre per la Festa de la Mercè de Barcelona: no desapareixerà, però enguany es farà en un nou format. També es busca desenvolupar una
imatge de marca del vi català, es comptarà amb un pla d'accions per a la difusió de la cultura del vi a Catalunya i es crearà el web
Catalan Wines per fer-ne difusió arreu del món, en el qual els cellers també podran incloure les seves propostes, i que s'emmiralla en el web dels vins de Sud-àfrica:
https://www.wosa.co.za/.
A més, es buscarà com atreure els joves al vi, els quals l'Incavi estima que acostumen a decantar-me més aviat per prendre altres begudes abans que vi. "Necessitem una altra manera de comunicar per arribar-hi i seduir-los", ha dit Balcells. Una de les eines que es treballen per acotar bé totes aquestes iniciatives és incrementar el coneixement sobre els costums dels consumidors mitjançant un nou
baròmetre del vi català, que està en fase d'elaboració: pren com a base entrevistes en profunditat a 1.000 consumidors i posa el focus en nou de les 12 DO que hi ha a Catalunya.
D'entre les mesures que també es faran visibles per als consumidors i que ja estan en marxa figura l'
impuls de les varietats ancestrals, que Balcells veu com "
l'únic camí per aportar valor al vi català" -una mostra és el suport de l'Incavi a la recuperació del raïm
trobat a la DO Costers de Segre-, així com de la categoria dels vins de finca qualificada, una de les principals distincions que pot assolir un vi elaborat a Catalunya: l'Incavi aspira que de cara al 2025 almenys n'hi hagi un per cada denominació d'origen (ara són 12 vins concentrats en unes poques DO). En paral·lel, vol crear una ruta enològica per als vins de finca qualificada.
Presentació del Pla Estratègic als membres del Consell Assessor de l'Incavi. Foto: Incavi
Balcells ha expressat la voluntat de contrarestar "l'amenaça constant d'estigmatització del vi pel seu contingut alcohòlic", un aspecte que ha estat en debat a Europa els darrers mesos davant de les evidències científiques que relacionen la ingesta d'alcohol amb problemes de salut i malalties com el càncer. Ha dit que sempre defensen "el consum moderat i respectuós" de vi, que aquesta beguda és "cultura, paisatge i societat", i que no es cansaran de batallar per defensar el sector. També ha considerat que mancarien estudis científics "més dirigits", o sigui, centrats específicament en el vi, que abordin el binomi alcohol i salut.
Centre referent i transformació de les DO
Els 500.000 euros d'enguany serviran perquè el laboratori de l'Incavi ofereixi nous serveis analítics per situar aquest organisme "com a centre de referència en serveis d'analítiques als cellers", segons Balcells: incorporarà nous aparells que permetin detectar des de metalls pesants a recursos aromàtics, pesticides, aspectes nutricionals o
brettanomyces, un fong que pot acabar representant un maldecap per als cellers o bé a l'hora de tastar un vi. A més, l'Incavi ja pot acreditar dos paràmetres necessaris per a la qualitat del cava, el PH i la sobrepressió, que és quelcom que s'ofereix per primer cop a Catalunya (acreditació Enac).
D'altra banda, en els darrers temps sovintegen dins del sector vitivinícola les veus que reclamen un replantejament de les denominacions d'origen per posar-les al dia, i d'això també tracta del Next Incavi. Balcells ha detallat que una de les accions és "
acompanyar en la transformació del sistema de DO", tot millorant-ne la gestió, si bé el pla també contempla els vins que estan fora de les denominacions. "Tots els vins que apostin per la qualitat i el territori formen part d'aquesta institució", ha garantit. Segons la directora de l'Incavi, els seus elaboradors han emprès "camins totalment respectables", però el pal de paller són les DO -emparen el 90% dels vins, ha indicat- i ha promès maldar per "la cohesió del vi català".
Preguntada pel presumpte frau de
Reserva de la Tierra, vinculat a la distribució massiva de vi amb etiquetes falses de DO, Balcells ha garantit que "s'està treballant intensament en reforçar perquè tot quedi controlat i casos com aquest no es tornin a repetir". La inspecció i el control del frau és cosa de la Direcció General d'Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, ha recalcat, però a l'Incavi li correspon l'auditoria anual i estan treballant per garantir una traçabilitat de l'elaboració des de la vinya al consumidor encara més segura amb l'objectiu, segons Balcells, de "convertir l'Incavi en referent mundial en assegurar la traçabilitat vitivinícola utilitzant la tecnologia
blockchain".
Dins del pla estratègic, també es vol aprofundir en investigació mitjançant un
Pla de Recerca, Desenvolupament, Transferència, Innovació i Formació (R+D+T+i+F) vinculat a la capacitat productiva i a les respostes que cal donar al canvi climàtic. Aviat es presentarà una aliança en recerca amb altres institucions -com l'Irta, la Universitat Rovira Virgili (URV) i el Vitec- i es crearà una nova àrea per aglutinar el coneixement dels mercats a nivell català i de la resta de països, i que augmenti el coneixement de l'àmbit tècnic del sector vitivinícola. L'Incavi també recuperarà la formació i, per al pròxim 6 de setembre, s'ha previst el primer
Event Hub, centrat en la garnatxa, amb la participació del sommelier Ferran Centelles.