Resum per Cupatges. A sota, entrevista complerta.
Javier Pagés, president de Barcelona Wine Week (BWW) i de la D.O. Cava, analitza els reptes i oportunitats del sector vinícola català i espanyol, destacant la innovació, la sostenibilitat i l’evolució del consum.
Context: Barcelona Wine Week 2025 serà l'edició més gran fins ara, amb 1.100 empreses expositores i l'ocupació de dos pavellons de Fira de Barcelona. Aquest esdeveniment busca impulsar el negoci, analitzar tendències i consolidar el vi espanyol com a referent internacional.
Per què és important? El sector afronta desafiaments com el canvi climàtic, la transformació dels hàbits de consum i la necessitat de diversificar mercats. La sostenibilitat, la innovació tecnològica i la revalorització dels productes són claus per assegurar el futur del vi i del cava en un mercat global en constant evolució.
"El sector del vi ha de ser encara més competitiu i innovador"
Barcelona Wine Week (BWW), el saló de referència del vi espanyol de qualitat, celebrarà el 2025 l'edició més gran de la seva història. Reunirà prop de 1.100 empreses expositores i, per primera vegada, ocuparà dos pavellons de Fira de Barcelona. El seu focus continuarà centrat a generar oportunitats de negoci per a les empreses expositores i a analitzar reptes i tendències del sector. Parlem amb el president de Barcelona Wine Week i de la D.O. Cava, Javier Pagés.
Segons les dades, cada cop bevem menys vi, però de més qualitat. Com definiria el moment que viu el vi espanyol?
El vi espanyol és d’una gran qualitat i compta amb nombrosos avantatges competitius. Entre aquests, destaquen la diversitat i singularitat dels seus territoris, cultures, història i varietats autòctones, la major superfície de vinya ecològica del món i el fet de ser referents mundials en gastronomia i turisme. No obstant això, el consum de vi no creix a nivell mundial, i els hàbits dels consumidors evolucionen, fet que obliga el sector a ser més competitiu i innovador. Vivim un moment que no permet l’autocomplaença. Per això, hem d’avançar en diversificació obrint nous mercats, sostenibilitat, innovació, enoturisme i comunicació, i consolidar una imatge atractiva.
Foto: Barcelona Wine Week
I el moment actual del cava?
El cava és un producte molt internacional, amb el 70% de les vendes en més de 150 països, i és molt valorat pels consumidors que busquen escumosos de qualitat. Però tampoc és aliè a la transformació del consum del vi i no pot quedar-se aturat. És essencial la unitat del sector per apostar conjuntament per la revalorització d’un producte únic, de gran qualitat i amb un potencial enorme.
El sector ha viscut la tercera verema consecutiva greument afectada per la sequera, especialment a zones com Catalunya o el Llevant. Com caldria adaptar-se a aquesta falta de pluja previsible?
A les zones amb poca pluviometria o propenses a la sequera, és imprescindible comptar amb un suport hídric. Seran necessàries iniciatives públiques per garantir la sostenibilitat. Alhora, el sector ha d’actuar escollint varietats que necessitin menys aigua, ajustant la densitat de plantació i optant per sistemes de fertilització adequats.
La previsió de rendiments més baixos reforça la visió d’una Denominació d’Origen centrada en productes qualitatius i de valor, assegurant la sostenibilitat de tota la cadena i del territori.
Foto: Barcelona Wine Week
Més enllà de la sostenibilitat, quins grans reptes afronta el sector?
En primer lloc, continuar creixent en internacionalització i diversificació de mercats. També cal apostar per la innovació en tots els àmbits i invertir en tecnologies tant en la viticultura com en la producció en celler, optimitzant recursos i augmentant l'eficiència. És fonamental reforçar les estratègies de comercialització, consolidar els canals de distribució i guanyar notorietat per augmentar la percepció del valor dels nostres productes.
BWW 2025 es farà en dos pavellons per primera vegada. Com explica l’èxit del saló?
BWW ha aconseguit reunir cellers, compradors i operadors del sector en un esdeveniment exclusiu que se celebra a principis d’any en una ciutat tan fascinant com Barcelona. El sector necessitava un saló de referència, nacional i internacional, per fer negoci, compartir coneixement, aprendre, presentar innovacions i fer networking. BWW és l'aparador ideal per projectar al món la qualitat i diversitat dels vins espanyols.
Una de les claus és atraure grans importadors i distribuïdors. Què ofereix BWW a aquests compradors?
BWW selecciona i atrau els principals compradors i distribuïdors internacionals, creant un saló intens en transaccions i networking. A més, reuneix un conjunt de cellers de primer nivell de totes les denominacions d’origen espanyoles i ofereix cates i ponències sobre els temes més rellevants per al sector. Tot això, en unes dates que faciliten la planificació anual.
Aquesta edició destacarà els vins de ceps vells. Per què són tan especials?
Els ceps vells, que han sobreviscut al pas dels anys en bon estat, acumulen història, cultura i gran adaptació al terreny i al clima. Produeixen raïms amb major concentració de sabors i potencial per a llargues criances, convertint-los en autèntiques joies.
També s’analitzarà el “boom” dels vins blancs. Per què guanyen terreny als negres?
Els hàbits de consum estan canviant. La recerca del benestar impulsa vins de més qualitat, lleugers i frescos, especialment entre les generacions més joves. Aquesta tendència afavoreix els blancs i escumosos, mentre que els negres s’adaptaran a aquestes noves preferències en el futur.