Publiquem seguidament un extracte de l’article publicat al número 47 de la revista Cupatges.
Enquesta a sommeliers:
Enquesta a enòlegs:
Enquesta a sommeliers:
Enquesta a enòlegs:
"La valoració dels professionals sobre l’oferta actual de vins catalans és essencialment positiva, tant en qualitat global com per la seva relació qualitat-preu."
"Les DOQ Priorat , DO Mont-sant i DO Empordà encapçalen les puntuacions en la valoració de la qualitat del vi."
"La relació qualitat/preu dels vins de les DO Terra Alta i DO Montsant és molt ben valorada pels dos col·lectius professionals."
"Enòlegs i sommeliers destaquen el valor afegit dels vins elaborats amb varietats “autòctones”, tant per al client professional com per al consumidor final."
"La relació qualitat-preu dels vins, la prescripció dels establiments i la relació directa entre aquests i els cellers es manifesten com a factors decisius per a l’èxit d’un vi a l’hostaleria."
"Els supermercats i les grans superfícies suspenen en la seva receptivitat per als vins catalans. A les enoteques i l’hostaleria, és on el client demostra més interès pel producte i per tant és on els vins catalans han tingut més possibilitat de millorar la seva quota de mercat."
CUPATGES: LÍDER A CATALUNYA ENTRE ELS PROFESSIONALS
L’enquesta ha confirmat el lideratge de Cupatges com a mitjà especialitzat a Catalunya, el més llegit per enòlegs i sommeliers tant en l’edició de paper com en la digital. Un 87,5% dels enòlegs i un 89,25% dels sommeliers que van contestar l’enquesta declaren haver llegit l’edició en paper durant els tres darrers mesos, i un 71,7% dels enòlegs i un 77,8% dels sommeliers manifesten consultar habitualment el portal cupatges.cat.
enquesta a sommeliers:
enquesta a enòlegs:
Conclusions
Si bé l’exportació és la sortida actual per a molts vins elaborats a Catalunya, l’enquesta a dos col·lectius professionals com els enòlegs i sommeliers que treballen a Catalunya ens aporta senyals clars que el mercat de proximitat és una altra gran oportunitat de futur per als nostres vins. Potser l’actual caiguda del consum no està traduint en vendes la millora de la percepció dels vins propis enfront d’altres competidors tradicionals, però el treball dels darrers anys per part dels cellers i tots els agents del sector està obrint un camí fonamental. La qualitat, un propòsit molt lligat a la vinya, i el preu, un condicionant de la realitat del mercat, no han de ser avui un impediment per al mercat interior, els professionals que han contestat l’enquesta ho certifiquen. L’oferta actual de vins catalans és molt bona, amb tots els matisos i marges de millora necessaris que essencialment van vinculats a tendències que ja s’estan produint: treball i recerca amb varietats autòctones, tipicitat, pràctiques respectuoses amb el medi ambient, potenciació de la imatge del vi com a producte saludable, autèntic i lligat al territori i a la seva gent. I aquí les denominacions d’origen poden representar un paper catalitzador o desincentivador: tenen nous reptes i hauran de prendre decisions fonamentals. No són les úniques institucions que han de tenir un paper fonamental: l’exemple del Saló Intervin també posa de manifest que és hora de prendre les decisions adequades per no deixar perdre un certamen de nivell europeu.
Malgrat aquesta bona percepció del treball dels cellers, els professionals també alerten que sempre cal tenir en compte la realitat del mercat, que cal ser tan a prop de la vinya com del client. I que cal tenir propostes per vendre a tots els segments del mercat, l’especialitzat i el no especialitzat. La conquesta d’aquest darrer segment, la gran distribució o els minoristes no especialitzats, pot ser paradoxalment el darrer gran pas que acabi de normalitzar una quota de mercat digne per als nostres vins a Catalunya.