Informe Cupatges: enquesta sectorial a enòlegs i sommeliers catalans

| 01/10/2012 a les 10:12h
Arxivat a: Mercats
Gairebé 100 enòlegs i sommeliers han respost preguntes sobre la seva percepció de diversos aspectes dels vins catalans, les seves denominacions d’origen i els canals de comercialització.
L’edició en paper de Cupatges ha realitzat una enquesta a dos col·lectius professionals claus en el sector del vi català. Quasi 100 enòlegs i sommeliers han respost preguntes sobre la seva percepció de diversos aspectes dels vins catalans, les seves denominacions d’origen i els canals de comercialització, així com els aspectes que influeixen en aquests darrers.
Publiquem seguidament un extracte de l’article publicat al número 47 de la revista Cupatges.

Enquesta a sommeliers:






















Enquesta a enòlegs:



Enquesta a sommeliers:

Enquesta a enòlegs:


"La valoració dels professionals sobre l’oferta actual de vins catalans és essencialment positiva, tant en qualitat global com per la seva relació qualitat-preu."


"Les DOQ Priorat , DO Mont-sant i DO Empordà encapçalen les puntuacions en la valoració de la qualitat del vi."

"La relació qualitat/preu dels vins de les DO Terra Alta i DO Montsant és molt ben valorada pels dos col·lectius professionals."

"Enòlegs i sommeliers destaquen el valor afegit dels vins elaborats amb varietats “autòctones”, tant per al client professional com per al consumidor final."

"La relació qualitat-preu dels vins, la prescripció dels establiments i la relació directa entre aquests i els cellers es manifesten com a factors decisius per a l’èxit d’un vi a l’hostaleria."

"Els supermercats i les grans superfícies suspenen en la seva receptivitat per als vins catalans. A les enoteques i l’hostaleria, és on el client demostra més interès pel producte i per tant és on els vins catalans han tingut més possibilitat de millorar la seva quota de mercat.
"

CUPATGES: LÍDER A CATALUNYA ENTRE ELS PROFESSIONALS
L’enquesta ha confirmat el lideratge de Cupatges com a mitjà especialitzat a Catalunya, el més llegit per enòlegs i sommeliers tant en l’edició de paper com en la digital. Un 87,5% dels enòlegs i un 89,25% dels sommeliers que van contestar l’enquesta declaren haver llegit l’edició en paper durant els tres darrers mesos, i un 71,7% dels enòlegs i un 77,8% dels sommeliers manifesten consultar habitualment el portal cupatges.cat.

enquesta a sommeliers:

enquesta a enòlegs:

Conclusions
Si bé l’exportació és la sortida actual per a molts vins elaborats a Catalunya, l’enquesta a dos col·lectius professionals com els enòlegs i sommeliers que treballen a Catalunya ens aporta senyals clars que el mercat de proximitat és una altra gran oportunitat de futur per als nostres vins. Potser l’actual caiguda del consum no està traduint en vendes la millora de la percepció dels vins propis enfront d’altres competidors tradicionals, però el treball dels darrers anys per part dels cellers i tots els agents del sector està obrint un camí fonamental. La qualitat, un propòsit molt lligat a la vinya, i el preu, un condicionant de la realitat del mercat, no han de ser avui un impediment per al mercat interior, els professionals que han contestat l’enquesta ho certifiquen. L’oferta actual de vins catalans és molt bona, amb tots els matisos i marges de millora necessaris que essencialment van vinculats a tendències que ja s’estan produint: treball i recerca amb varietats autòctones, tipicitat, pràctiques respectuoses amb el medi ambient, potenciació de la imatge del vi com a producte saludable, autèntic i lligat al territori i a la seva gent. I aquí les denominacions d’origen poden representar un paper catalitzador o desincentivador: tenen nous reptes i hauran de prendre decisions fonamentals. No són les úniques institucions que han de tenir un paper fonamental: l’exemple del Saló Intervin també posa de manifest que és hora de prendre les decisions adequades per no deixar perdre un certamen de nivell europeu.
Malgrat aquesta bona percepció del treball dels cellers, els professionals també alerten que sempre cal tenir en compte la realitat del mercat, que cal ser tan a prop de la vinya com del client. I que cal tenir propostes per vendre a tots els segments del mercat, l’especialitzat i el no especialitzat. La conquesta d’aquest darrer segment, la gran distribució o els minoristes no especialitzats, pot ser paradoxalment el darrer gran pas que acabi de normalitzar una quota de mercat digne per als nostres vins a Catalunya.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
Pixabay
La Guia espanyola "Akatavino" ha destacat alguns vins catalans com els més ben puntuats del 2022
MiM Eivissa
MiM Eivissa | Majestic
El xef Nandu Jubany s'alia amb el futbolista per portar la gastronomia d'algun dels seus hotels
Imatge il·lustrativa
Ca N'Estella torna a guanyar un "Platinum" als concursos anglesos Decanter amb el Rabetllat i Vidal Gran Reserva Xarel·lo
Imatge il·lustrativa
Raventós Codorníu amplia la seva col·lecció de vins DO Penedès, Sant Sebastià dels Gorgs, amb El Claustre de l’Abat Miró negre i blanc
Núria Altés, del celler Herència Altés de la Terra Alta
Núria Altés, del celler Herència Altés de la Terra Alta
Laura Conde
Dirigida per la jove enòloga Marta Pedra, aquesta petita bodega s’ha especialitat en vins monovarietals i en el trepat, varietat autòctona de la zona
Imatge il·lustrativa
Juvé & Camps reforça així el seu compromís amb la restauració
Representació catalana al campionat d'Espanya de sommeliers
Representació catalana al campionat d'Espanya de sommeliers
Anna Casabona, la representant de l'Associació Catalana de Sommeliers, ha arribat a la final i ha quedat tercera