Dissabte, 14 de desembre de 2024
Xarxces socials

Recupera el compte d'Instagram després de 6 setmanes hackejat

Glòria Vallès, una de les vint-i-dues millors “influencers” del vi del món, recupera el compte i dóna recomanacions per posar-ho difícil als hackers.

Sergi Cortés 21 d'octubre de 2021 a les 17:13
Glòria Vallès, una de les millors vint-i-dues 'influencers' vitivinícoles del món segons la plataforma Tagger.

Glòria Vallès, experta en màrqueting digital i creadora del bloc de vins, gastronomia i estil de vida Wine Style Travel -20.000 usuaris únics al mes-, és una de les millors vint-i-dues 'influencers' vitivinícoles del món segons la plataforma Tagger. "Jo crec que va ser arran de la publicació de les millors 'influencers' del vi del món que un ciberdelinqüent es va fixar en el meu compte d'Instagram i me'l va hackejar", comenta.

El cas és que el 8 de setembre, a les 10:30 de la nit -era un dimecres-, relaxada al sofà prenent un vi després d'una jornada laboral, va fer cas d'un missatge suposadament d'Instagram on li demanaven les contrasenyes per atorgar-li el "check blau" de compte verificat. "No  són hackers, són ciberdelinqüents perquè això és un delicte", ens comenta, i recalca que "a les 10 del matí no m'hauria passat. Era l'hora que et relaxes i que baixes la guàrdia. Al matí, treballant, hagués vist que era un phishing". 



El phishing és una tècnica de ciberdelinqüència que utilitza el frau, l'engany i l'estafa per manipular a les seves víctimes i fer que revelin informació personal confidencial. "Vaig fer cas a un missatge d'algú suplantant la identitat d'Instagram, i a partir d'aquí em van suplantar la del meu compte @winestyletravel. Parlant amb varies agències de seguretat em diuen que és un cas clàssic, que busquen aquells moments que estàs amb la guàrdia baixa, però crec que és un problema de seguretat d'Instagram perquè jo hauria d'haver rebut un correu electrònic dient-me que s'estaven canviant les contrasenyes del meu comte, i no el vaig rebre", es queixa.
 


Glòria Vallès després de posar la denúncia


Amb el compte hackejat comença la singladura de la impotència. Hores perdudes demanant a Instagram i al seu gestor de publicitat, Facebook Business, que li han suplantat la identitat del compte mitjançant formularis que no arriben enlloc. "No tenen servei d'atenció al client i els 'help center' no serveixen de massa", diu la Glòria. Passats uns dies decideix fer la denúncia corresponent. Primer s'informa a la policia nacional, i quan li corroboren que ha patit un delicte, fa la denúncia als mossos. "Ningú et pot garantir el 100% de seguretat a les xarxes. Per mi és molt greu perquè fa molts anys que treballo aquest compte per arribar als 24.500 seguidors actuals", es queixa resignada.

La recuperació del compte d'Instagram i recomanacions per posar-ho difícil als ciberdelinqüents


Després de contractar una agència especialitzada en reputació digital i ciberdelinqüència -agència On Branding- que s'ha dedicat a contactar a diari amb Facebook, han aconseguit que revisin el cas i li enviïn un enllaç de recuperació. Avui mateix la Glòria ha rebut un missatge de la mateixa xarxa social -això si, encara en turc, l'idioma amb el qual el hacker remetia correus a l'afectada-, on li deien que el seu compte tornava a estar actiu, que posés novament les contrasenyes i que hi accediria amb tots els controls pertinents. S'acaba així la travessa del desert dels formularis sense resposta.

La primera publicació de l'afectada ha sigut un vídeo amb recomanacions per posar-ho difícil als ciberdelinqüents; autenticació de doble factor, contrasenyes diferents a cada xarxa i portal, canviar-les cada dos o tres mesos i, sobretot, vigilar què es publica a les xarxes entenent que tot pot ser hackejat.
 

 

Participació